17 november 2008

Prinses Máxima bezocht project “DJA on Wheels” op Lyceum Oudehoven

Maandag 17 november 2008 bezocht Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Máxima der Nederlanden het project “DJA on wheels” op Lyceum Oudehoven. Een bus met 25 à 30 jonge wetenschappers van De Jonge Akademie (DJA) bezocht de school om leerlingen uit drie 2de klassen kennis te laten maken met de wetenschap en het werken als wetenschapper.

Leerlingen van het Lyceum namen deel aan een wedstrijd uitgeschreven door De Jonge Akademie over het thema “eten”. Het Lyceum is één van de vijf winnende scholen die in november en december 2008 met een busbezoek werden verrast. Onder leiding van presentator Victoria Koblenko bekeken de leerlingen 17 november het thema ‘eten” op een wetenschappelijke manier. Ze namen het tegen elkaar op in workshops, een estafette en in experimenten en werden begeleid door de jonge wetenschappers.

Prinses Máxima arriveerde om 13.30 uur en werd officieel ontvangen door professor Gerards, de voorzitter van de Jonge Akademie, en door de heer Den Breejen, directeur van Lyceum Oudehoven. Prinses Máxima woonde een aantal workshops en estafettes bij en had een ontmoeting met een kleine groep jonge wetenschappers en docenten.

Omstreeks 15.00 uur werd het programma afgesloten met een feestelijke prijsuitreiking. Voor alle leerlingen was er een aandenken en voor het winnende team een mooie prijs.

Achtergrondinformatie
Ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW), onderneemt De Jonge Akademie (DJA) een onderwijsproject: DJA on Wheels. In november en december 2008 bezocht een bus met jonge topwetenschappers vijf scholen, om daar leerlingen een dag lang onder te dompelen in wetenschap. Om de vijf scholen te selecteren, schreef DJA een wedstrijd uit en het Lyceum was één van de winnende scholen.

De dag werd in de vorm van een wedstrijd gegoten aangezien teams van leerlingen het tegen elkaar opnamen in workshops, een estafette en experimenten. Ze leren hierdoor het stellen van de juiste vraag en het vinden van een antwoord, waardoor er nieuwe vragen ontstaan. De promovendi onder de wetenschappers traden op als captains van de leerlingenteams.